Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa oddział w Kielcach

Relacja z wyjazdu technicznego śladami zagłębia siarkowego w Tarnobrzegu.

W dniach 2-3 października 2020 r. z zachowaniem wszelkich obostrzeń dotyczących COVID-19, przy słonecznej pogodzie odbył się wyjazd techniczny SITG O/Kielce do Tarnobrzega. Wyjazd rozpoczął się o godzinie 14.00. Pobyt w Tarnobrzegu rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Polskiego Przemysłu Siarkowego, gdzie czekał na nas Prezes SITG O/Tarnobrzeg - Henryk Galek i Kustosz Muzeum dr Adam Wójcik.

Siedzibą muzeum jest Spichlerz Dworski z XIX wieku. Muzeum prezentuje historię przemysłu siarkowego w Polsce. Mogliśmy obejrzeć wystawy stałe poświęcone tradycjom górniczym oraz historii wydobycia siarki w Polsce od czasów średniowiecznych po współczesność. Wiele ekspozycji poświęconych jest dziejom Staszowsko-Tarnobrzeskiego Zagłębia Siarkowego, tj. odkrywkowych kopalń „Piaseczno” i "Machów” oraz kopalń otworowych „Jeziórko”, "Grzybów” i „Osiek” a także technologie pozyskiwania w nich siarki.

Na wystawie podziwialiśmy także okazy siarki pochodzące z tych kopalń. Ciekawostką są modele maszyn i urządzeń wykorzystywanych do wydobycia i przetwórstwa siarki oraz część poświęcona tradycjom górniczym. Przed budynkiem muzeum został urządzony Skansen Górniczy, gdzie znajdują się fragmenty maszyn i urządzeń pochodzących z kopalni Machów - największej kopalni odkrywkowej siarki w Polsce. Po intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się na kolację i nocleg do Starego Browaru w Tarnobrzegu. W kolacji uczestniczyli koledzy z Zarządu SITG O/Tarnobrzeg: Henryk Galek - Prezes, Witold Michno - wiceprezes i Marek Szmuc – sekretarz.

Następnego dnia po śniadaniu, udaliśmy się wraz z kolegami zaprzyjaźnionego Oddziału do byłej kopalni siarki „Jeziórko”, gdzie mieliśmy sposobność zobaczenia pary orła bielika na terenach pokopalnianych zrekultywowanych m.in. w kierunku wodno-leśnym.

Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Zamku Tarnowskich w Dzikowie, po którym oprowadzał nas Dyrektor Muzeum - dr hab. Tadeusz Zych.

Zamek mieści się na terenie krajobrazowego parku, który wraz z XIX wiecznymi budynkami kuchni, stajni, wozowni i ujeżdżalni tworzył niegdyś typowe dla romantyzmu polskiego założenie pałacowo-parkowe. Muzeum prezentuje dzieje rodziny Tarnowskich linii dzikowskiej w latach 1522-1944. Na parterze znajduje się ekspozycja jedenastu zrekonstruowanych pokoi, historycznie nawiązujących do czasów przedwojennych. W ich wnętrzach mieszczą się obrazy z Kolekcji Dzikowskiej Tarnowskich. Zobaczyć mogliśmy także malarstwo polskie z XIX i XX wieku: Jana Matejki, Juliusza i Wojciecha Kossaków i wielu innych. Na pierwszym piętrze podziwialiśmy prace współczesnego artysty Andrzeja Fogtta.

Z zamku udaliśmy się nad Jezioro Tarnobrzeskie.

Zbiornik ma charakter antropogeniczny, który powstał w wyniku likwidacji kopalni odkrywkowej siarki „Machów”. Jest to czwarty najgłębszy sztuczny zbiornik w Polsce mający około 500 hektarów powierzchni i 40 metrów głębokości wody. Jedno z najczystszych jezior w kraju (90% wpuszczonej wody ma I klasę czystości). Likwidacja kopalni trwała od 1994 roku, kiedy to zaczęto zabezpieczanie brzegów wyrobiska, w 2009 roku zalew został całkowicie wypełniony wodą. Do wypełnienia zbiornika wykorzystano wodę z Wisły, która doprowadzona jest specjalnym kanałem, przebiegającym pod Wisłostradą. Rokrocznie na jesieni kanałem zrzutowym spuszcza się około 1 m słupa wody z Jeziora Tarnobrzeskiego do Wisły, po czym na wiosnę dokonuje się uzupełnienia. Mogliśmy zobaczyć urządzenia regulujące dopływ wody do jeziora, przejść kanałem pod tarnobrzeską Wisłostradą i rzucić okiem na Wisłę i kopalnię „Piaseczno".

Ostatnim punktem naszego wyjazdu było zwiedzanie Zamku w Baranowie Sandomierskim i obiad w restauracji Magnackiej na Zamku.

Podsumowując, zobaczyliśmy najciekawsze zachowane zabytki kultury materialnej oraz ślady górnictwa siarkowego. Serdecznie dziękujemy kolegom z Zarządu SITG O/Tarnobrzeg za pomoc w organizacji wyjazdu.